پایان نامه ارشد رشته مدیریت بازرگانی : ارزیابی عملکرد شرکتهای تعاونی شهرستان رشت |
1-8-1قلمرو موضوعی…………………………………………………………………………………………. 6
1-8-2قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………………… 6
1-8-3- قلمرو زمانی…………………………………………………………………………………………… 6
1-9- تعریف واژه ها و اصطلاحات………………………………………………………………………… 6
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 10
2-1-1شرکت تعاونی…………………………………………………………………………………………… 10
2-2- مروری بر ادبیات موضوع……………………………………………………………………………… 11
2-2-1- تعاریف ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………. 11
2-2-2- سابقه ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………. 12
2-2-3- تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران……………………………………………………………….. 12
2-2-4- فرایند ارزیابی؛ مراحل ارزیابی عملکرد………………………………………………………….. 13
2-2-5- اثرات ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………. 14
2-2-6- اهمیت ارزشیابی عملکرد…………………………………………………………………………… 14
2-2-7- ابعاد ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………… 15
2-2-7-1عملکرد کارکنان……………………………………………………………………………………… 15
2-2-7-2ارزیابی عملکرد بخشی از یک سازمان…………………………………………………………. 15
2-2-7-3- ارزیابی عملکرد مدیر……………………………………………………………………………. 15
2-2-8- تعریف کارایی………………………………………………………………………………………. 16
2-2-9- مفهوم بهره وری……………………………………………………………………………………… 17
2-2-10 روشهای کلی اندازه گیری کارایی………………………………………………………………… 19
2-2-10-1روشهای پارامتری………………………………………………………………………………….. 19
2-2-10-2 روشهای غیرپارامتری…………………………………………………………………………….. 19
2-2-11انواع کارایی…………………………………………………………………………………………….. 22
2-2-11-1 کارایی فنی یا تکنیکی……………………………………………………………………………. 22
2-2-11-2 کارایی تخصیصی…………………………………………………………………………………. 23
2-2-11-3 کارایی اقتصادی…………………………………………………………………………………… 23
2-2-11-4 کارایی مقیاس……………………………………………………………………………………… 23
2-2-12 روش تحلیل پوشش دادهها……………………………………………………………………….. 24
2-2-13 اندازه گیری کارایی با روش تحلیل پوششی داده ها………………………………………….. 26
2-2-13-1 روش تابع مرزی تصادفی………………………………………………………………………. 26
2-2-13-2روش تحلیل پوششی داده ها……………………………………………………………………. 26
2-2-14 تحلیل پوششی داده ها………………………………………………………………………………. 27
2-2-15 انواع مدلهای تحلیل پوششی داده ها…………………………………………………………….. 30
2-2-16 مزایای روش تحلیل پوششی دادهها……………………………………………………………… 37
2-2-17معایبDEA…………………………………………………………………………………………… 37
2-2-18 ویژگیهای تحلیل پوششی داده ها…………………………………………………………………. 38
2-2-19 قابلیتهای کاربردی تحلیل پوششی دادهها………………………………………………………. 38
2-2-20 رتبه بندى در روش تحلیل پوششی دادهها…………………………………………………….. 38
2-3 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 39
2-3-1 تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………. 39
2-3-2 تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………….. 42
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 46
3-2 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………….. 46
3-3 پارامترها……………………………………………………………………………………………………… 47
3-3-1 ورودیها……………………………………………………………………………………………….. 47
3-3-2 خروجیها……………………………………………………………………………………………….. 47
3-4 شاخصها (پارامترهای) ورودی……………………………………………………………………….. 48
3-4-1 کل دارایی……………………………………………………………………………………………….. 48
3-4-2 حقوق صاحبان سهام………………………………………………………………………………….. 49
3-5 شاخصها (پارامترهای) خروجی………………………………………………………………………. 50
3-5-1 نسبت جاری……………………………………………………………………………………………. 50
3-5-2 سود خالص……………………………………………………………………………………………… 51
3-5-3 شاخص EPS………………………………………………………………………………………….. 52
3-5-4 رشد فروش……………………………………………………………………………………………… 53
3-6 روش گردآوری دادهها…………………………………………………………………………………… 54
3-7 روشهای آماری مورد استفاده………………………………………………………………………….. 54
3-8 درباره نرمافزار DEA-SOLVER…………………………………………………………………. 55
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 57
4-2اطلاعات تحلیلی برای DMUها توسط DEA-SOLVER………………………………….. 57
4-2-1 تجزیه تحلیل شرکتهای تعاونی با مدل CCR-Inputو CCR-Output………………. 57
4-2-2تجزیه تحلیل شرکتهای تعاونی با مدل BCC-InputوBCC-Output………………… 96
4-3 رتبه بندی واحدهای کارا و ناکارادرمدلCCR-InputوCCR-Output………………….. 133
4-3-1 واحدهای کارا در سال 90 در مدلCCR-InputوCCR-Output…………………… 133
4-3-2واحدهای ناکارا در سال 90 درمدلCCR-InputوCCR-Output…………………….. 133
4-3-3واحدهای کارا در سال 91درمدلCCR-InputوCCR-Output………………………… 134
4-3-4واحدهای ناکارا در سال 91 درمدلCCR-Input وCCR-Output…………………… 134
4-4رتبه بندی واحدهای کارا و ناکارا درمدل BCC-Input و BCC-Output……………… 135
4-4-1واحدهای کارا درسال 90 درمدلBCC-InputوBCC-Output……………………….. 135
4-4-2 واحدهای ناکارا درسال 90 درمدلBCC-InputوBCC-Output…………………….. 135
4-4-3واحدهای کارا درسال 91 درمدلBCC-InputوBCC-Output……………………….. 136
4-4-4واحدهای ناکارا درسال 91 درمدلBCC-Input وBCC-Output…………………….. 136
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 138
5-2 خلاصه و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………….. 138
5-3 محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………… 139
5-4 پیشنهادهای کاربردی تحقیق…………………………………………………………………………….. 139
5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی……………………………………………………………………………… 140
5-6 فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………. 141
5-6-1 منابع فارسی…………………………………………………………………………………………….. 141
5-6-2 منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………… 145
چکیده
یکی از دغدغه های مدیران سازمان ها، آگاهی آنها از عملکرد سیستم های تحت مدیریت آنهاست. هدف اصلی این تحقیق، یافتن مقادیر کارایی هر یک از شرکت های تعاونی شهرستان رشت و شناسایی دلایل ناکارایی شرکت های تعاونی مورد بررسی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها می باشد. در نهایت درصدد ارائه راهکارهای منطقی بهبود عملکرد شرکت های تعاونی و ارائه استراتژی مناسب با استفاده از این تکنیک هستیم.
کارایی هر یک از واحدهای شرکت های تعاونی به عنوان متغیر وابسته و شاخص های ورودی و خروجی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته می شوند.
پژوهش حاضر فرضیه ندارد، بلکه سنجش کارایی، مقایسه و تحلیل صورت می گیرد. این تحقیق در سطح شرکت های تعاونی شهرستان رشت انجام می شود و بالطبع قابلیت اجرا در شرکتهای تعاونی
[یکشنبه 1398-07-28] [ 11:40:00 ب.ظ ]
|