تعریف کسب و کار الکترونیکی:”پایان نامه کسب و کار الکترونیک”
باظهور پروتکل های اینترنت به هرکسی اجازه داد که به معاملات کسب و کار با فرد یا شرکت دیگری بپردازد. در حال حاضر کسب و کارهای کوچک می توانند بدون EDI  و VPN با استفاده از کسب و کار الکترونیکی موجود و یا حتی به توسعه کسب و کار الکترونیکی اقدام نمایند. در سال 1994 مرورگر نت اسکیپ[1] و دیگر مرورگر مورد استفاده قرار گرفت که این نرم افزار یک جایگزین ارزان قیمت برای دسترسی آسان به اینترنت را فراهم می نماید. در سال 1995 دوو  کسب و کار الکترونیکی مثل eby و amazoon که بطور کامل بر خط می باشند راه اندازی شدند. در سال 1998 شرکت های بر خط به شکوفه هایی کامل رسیدن. در سال 1998 شرکتی به نام SBC خطوط اینترنت با سرعت بالا را با نام DSL به ساکنان کالیفرنیا[2] ارائه نمود که این خط اینترنتی با پهنای باند عرض برای اتصال مداوم به اینترنت می باشد.

در ماه اوت 1999 ردهت[3] نرم افزار لینوکس را راه اندازی نمود. این سیستم عامل بر اساس منبع باز[4] می باشد و می تواند توسط کاربر نهایی سفارشی شود و می تواند کمکی برای جامعه کسب و کار الکترونیکی که مایل به انجام کسب و کار الکترونیکی با سیستم های دیگری می باشند باشد. (Libd , 19)

در فوریه سال 2000 بسیاری از شرکت های بزرگ کسب و کار الکترونیکی مانند یاهو[5] ای بی[6] و amazon مورد حمله هکرهای رایانه ای[7] قرار گرفتند این حملات توجه بسیاری را به امنیت اینترنت محور[8] در حفظ یک کسب و کار الکترونیک موفق را به خود جذب کرد. در پایان سال 2000 تجارت الکترونیک به شدت رونق گرفت. در سال 2001 یک نسخه XML ایجاد شد و EXML نامیده شد که ترکیبی از جنبه های EDI با ویژگی های  XML بدنبال ارائه پورتال آسانتر برای کسب و کار الکترونیکی است.

کسب و کار الکترونیک در یک مدت زمان بسیار کوتاه راه بسیار طولانی را طی نموده است. تأثیر کسب و کار الکترونیک نه تنها روش بسیاری از شرکت ها را برای انجام کسب و کار تغییر داده بلکه تحت تأثیر جامعه بعنوان یک کل استفاده کرده است. شرکت ها از کسب و کار الکترونیک در توسعه بازارهای جدید دامه دارد. آینده کسب و کار الکترونیک قطعاً روشن است و همچنان کسب و کار الکترونیک در حال پیشرفت است و روز به روز به تعداد شرکت هایی برای انجام کسب و کار خود از این فناوری استفاده می نمایند در حال افزایش است. (Libd , 32)

2-13- تعریف کسب و کار الکترونیکی

شرکت IBM کسب و کار الکترونیکی را به صورت زیر تعریف کرده است: کسب و کار الکترونیکی عبارت است از تبدیل فرآیندهای کلیدی تجاری از طریق استفاده از فناوری اینترنت.
DTI نیز کسب و کار الکترونیکی را این چنین تعریف می کند: به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات یکپارچه در فعالیت ها، طراحی مجدد فرآیندهای تجاری و یا نوآوری کامل در مدل های تجاری توسط یک شرکت در فرآیندهای درونی.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

کسب و کار الکترونیکی تعریف دیگری نیز دارد؛ یکپارچگی و سیالیت بیش از پیش طرح ها، فرآیندها، تجهیزات و سیستم های تجاری که در راستای برآورده سازی نیازهای دایم التغییر مشتریان صورت می گیرد. (بهنام، 1382، 25)


2-14- ارزش های ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی

باید توجه داشت که ارزش زایی در سازمان ها کلیدی ترین و مهمترین پدیده ای است که در بقای سازمان ها نقش بازی می کند و اگر سازمانی ارزش جدیدی را برای ارایه به بازار نداشته باشد، ایجاد و یا حضور این شرکت در محیط تجاری توجیه پذیر نبوده و از بین خواهد رفت. بنابراین زمانی که از کسب و کار الکترونیکی در یک سازمان سخن به میان می آوریم، باید انتظار ارزش های جدیدی را داشته باشیم که این نوع کسب و کار برای سازمان به ارمغان می آورد، ارزش هایی از جمله: سرعت بیشتر، کیفیت بیشتر، دسترسی بیشتر مشتری به محصول، خدمات پس از فروش بیشتر، برخورد بهتر با مشتری، تنوع محصول، کاهش هزینه …

طبق مطالعات انجام شده توسط آمیت و زوت (۲۰۰۱) چهار عامل اصلی در کسب و کار الکترونیکی وجود دارد که منجر به ایجاد ارزش جدید و یا افزایش ارزش های موجود حاصل از عملکرد شرکت در کسب و کار الکترونیکی می شود:

۱. نوظهوری

در روش سنتی، کسب و کار، تولید کننده کالای تولیدی خود را از طریق فروشند عرضه می کرد و مشتری نیز پس از جستجوی فراوان کالایی را که بیشترین توان را برای ارضای نیازهای وی داشت، پیدا می کرد. اما در کسب و کار الکترونیکی مشتری عین کالای مورد نیاز خود را سفارش می دهد و سپس تولید کننده آن را تولید کرده و در اختیار مشتری قرار می دهد. بنابراین کسب و کار الکترونیکی بیشتر به سمت نو کردن و تغییر روش های انجام کار تمایل دارد.

[1]  Netscape

[2]  California

[3]  Red Hat

[4]  Open Source

[5]  Yahoo

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت