دانلود پایان نامه ارشد : مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران |
1-4-1 هدف کلی تحقیق.. 7
1-4-2 اهداف اختصاصی تحقیق.. 7
1-5- فرضیههای تحقیق.. 8
1-6- قلمرو تحقیق.. 9
1-6-1 قلمرو موضوعی.. 9
1-6-2 قلمرو مکانی.. 9
1-6-3 قلمرو زمانی.. 9
1-7- محدودیت های تحقیق.. 10
1-8- تعریف واژههای تحقیق.. 10
1-8-1 تعریف نظری واژه های تحقیق.. 10
1-8-2 تعریف عملیاتی واژه های تحقیق.. 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 13
2-2- مبانی نظری.. 13
2-2-1 تاریخ تربیت بدنی در ایران و تمدن های دیگر. 13
2-2-1-1 تاریخ تربیت بدنی در دوره یونان. 13
2-2-1-2 تاریخ تربیت بدنی در دوره روم. 14
2-2-1-3 تاریخ تربیت بدنی در چین.. 14
2-2-1-4 تاریخ تربیت بدنی در هند. 14
2-2-1-5 تاریخ تربیت بدنی در ایران از باستان تاکنون. 14
2-2-2 عوامل آموزشی درس تربیت بدنی.. 17
2-2-2-1 نیروی انسانی.. 18
2-2-2-2 امکانات ورزشی (وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی) 18
2-2-2-3 کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی.. 19
2-2-2-4 وضعیت مالی و بودجه مدارس… 20
2-2-2-5 نظارت و کنترل. 21
2-2-2-6 اجرای طرح های ملی ورزشی.. 21
2-3- پیشینه تحقیق.. 24
2-3-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 24
2-3-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 34
2-4- جمع بندی.. 37
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 40
3-2- روش تحقیق.. 40
3-3- جامعه آماری.. 40
3-4- نمونه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 40
3-5- ابزار تحقیق.. 41
3-5-1 سوالات اطلاعات فردی.. 41
3-5-2 پرسشنامه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی.. 41
3-6- متغیرهای تحقیق.. 41
3-7- روش های جمع آوری اطلاعات… 42
3-8- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات… 42
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 44
4-2- بررسی توزیع داده ها 44
4-3- توصیف یافته های پژوهش… 45
4-4- یافته های استنباطی.. 50
4-4-1 فرضیه اول. 50
4-4-2 فرضیه دوم. 50
4-4-3 فرضیه سوم. 51
4-4-4 فرضیه چهارم. 51
4-4-5 فرضیه پنجم. 52
4-4-6 فرضیه ششم. 52
4-4-7 فرضیه هفتم. 54
4-4-8 فرضیه هشتم. 55
4-4-9 فرضیه نهم. 55
4-4-10 فرضیه دهم. 56
4-4-11 فرضیه یازدهم. 56
4-4-12 فرضیه دوازدهم. 57
4-4-13 فرضیه سیزدهم. 57
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 59
5-2- خلاصه تحقیق.. 59
5-3- بحث و نتیجه گیری.. 61
5-4- پیشنهادهای تحقیق.. 75
5-4-1 پیشنهادهای برگرفته از یافته های تحقیق.. 75
5-4-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 76
منابع و مآخذ. 77
فهرست منابع فارسی.. 77
فهرست منابع انگلیسی.. 80
پیوست ها 81
چکیده انگلیسی.. 85
چکیده
آموزش و اجرای صحیح تربیت بدنی از مسائلی است که تحقق آن از الویت برخوردار است. هدف این پژوهش مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی در شهر کرمان بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری تمام مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی در شهر کرمان بودند. روش نمونه گیری به صورت تمام شمار بود.تعداد 103 معلم تربیت بدنی و103 مدیر مدرسه در این پژوهش شرکت کردند.ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته ای به منظور ارزیابی عوامل آموزشی درس تربیت بدنی بود که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت.برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل و آزمون من ویتنی استفاده گردید.یافته ها تفاوت معنی داری بین عامل امکانات از دیدگاه معلمان را نشان داد ولی از دیدگاه مدیران تفاوت معنی داری بین عامل امکانات در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی وجود نداشت همچنین یافته ها تفاوت معنی داری بین عامل کیفیت آموزشی از دیدگاه معلمان را نشان نداد ولی از دیدگاه مدیران تفاوت معنی داری بین عامل امکانات در مدارس وجود داشت. نتایج دیگر نشان داد تفاوت معنی داری بین عامل همکاری والدین دانش آموزان، وضعیت مالی مدارس، میزان نظارت مسئولین تربیت بدنی و وضعیت اجرای طرح های ملی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی وجود نداشت. بین میانگین سنی، سابقه تدریس تربیت بدنی و مدرک تحصیلی و تعداد کارت های مربیگری معلمان مدارس دولتی و غیردولتی اختلاف معناداری وجود داشت ولی بین میانگین تعداد کارت های داوری و سطح قهرمانی معلمان مدارس دولتی و غیردولتی اختلاف معناداری مشاهده نشد.
کلید واژه: عوامل آموزشی، تربیت بدنی، دوره ابتدایی، مدارس دولتی، مدارس غیردولتی
1-1- مقدمه
امروزه دانش تربیت بدنی و علوم ورزشی ،در نظام آموزش و پرورش جهان جایگاهی بس مهم و پر اهمیت یافته است؛ زیرا آموزش و پرورش صحیح کودکان و نوجوانان به روش علمی صحیح بستگی دارد. از این رو لازم است تربیت بدنی و علوم ورزشی که جزو جدا ناشدنی نظام آموزشی و تربیتی دنیای کنونی است ،از ارزش ها و روش های صحیح برخوردار باشد تا بتواند نیازهای اساسی دانش آموزان را برآورده کند.
در آموزش و پرورش هدف رشد ابعاد گوناگون شخصیت کودکان و نوجوانان در همه جنبه های جسمانی، ذهنی، روانی، اجتماعی و معنوی است. در این مجموعه،ضرورت رشد جسمانی به عنوان بخشی از فرایند آموزش و پرورش مورد تاکید است زیرایک برنامه ی صحیح و جامع تربیت بدنی، می تواند همپای دیگر برنامه های آموزشی، در طول سال های تحصیلی دانش آموز و حتی در دوران بزرگسالی، بر سلامت جسم و روان او بیفزاید و از نارسایی های بسیار و اختلالات به موقع پیشگیری کند.این اثرات سازنده در بسیاری از موارد در دختران و پسران یکسان و مشترک است. همین اشتراک در ویژگی های تربیتی و آموزشی،قطع نظر از جنسیت، می تواند به موضوع تربیت بدنی و ورزش معنا و مفهوم خاصی بخشد (نبوی و زکایی 1384، 1).
پایه و شالوده هر کشور در مدارس و آموزشگاه های آن کشور ریخته می شود. زیرا آموزش و پرورش رکن و پایه نظام کلی آن جامعه است. با اهمیت بخشیدن کمی و کیفی به درس تربیت بدنی در
[دوشنبه 1398-07-29] [ 04:53:00 ب.ظ ]
|