دانلود پایان نامه ارشد :مزایای بکارگیری سیستم مدلسازی اطلاعات ساختمان در مدیریت پروژه و کنترل ساخت
مهمترین مزایای بکارگیری سیستم مدلسازی اطلاعات ساختمان در مدیریت پروژه و کنترل ساخت
مدلسازی اطلاعات ساختمان تکنولوژی­ای است که عملیات طراحی، اجراء و بهره­برداری از یک ساختمان را در محیط مجازی شبیه­سازی می­کند و به این وسیله یک مدل مجازی دقیق و دیجیتالی از ساختمان ارائه می­دهد.
یک مدل BIM در حقیقت یک پایگاه داده غنی و هوشمند و یک نمایش دیجیتالی پارامتریک از ساختمان می­باشد که اطلاعات و داده­های موجود در آن می­تواند توسط کاربران گوناگون و در دوره­های زمانی متفاوت مورد استفاده، ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و امکان انجام تصمیم­گیریهای صحیح را در مورد ساختمانها ارتقاء بخشد.
از آنجایی که الگوی اطلاعات ساختمان در یک مدل BIM شرح واحدی از یک ساختمان را ارائه می­دهد، می­تواند جریان اطلاعات را در هر مرحله از طراحی، ساخت و چرخه عمر یک ساختمان اصلاح نماید و بهبود ببخشد. 
مهندسین، پیمانکاران و صاحبان ساختمانها با استفاده از سیستم BIM می­توانند در فازهای مختلف چرخه عمر یک ساختمان، داده­های طراحی را تغییر داده و یا استخراج نمایند.
با استفاده از سیستم مدلسازی BIM با بهبود تصمیمات، کاهش اشتباهات و بهبود تولید، نمای شفافی از پروژه حاصل می­شود.
تجسم طراحی بهتر، توانایی پیش­بینی اینکه ساکنین، بازدیدکنندگان و همسایگان چطور باهم برخورد دارند یا اینکه چه تاثیری بر آن می­گذارند، چطور با ساختمان رفتار می­کنند، بخش مهمی از فرآیند طراحی برای معماران و مهندسین می­باشد که تمامی این بازخوردها در سیستم BIM قابل دستیابی است.
توانایی ساخت مجازی طرح و آزمایش آن در محیط سه بعدی یک مدل BIM همانطور که در یک ساختمان واقعی درست درمی­آید، می­تواند اطمینان افزوده­ای برای اجزاء، هنگام شروع به ساخت ساختمان فراهم نماید.
به دلیل عمق و دقت اطلاعاتی که الگوسازی داده­های ساختمان در یک مدل BIM ارائه می­دهد، بدیهی است که می­تواند باعث بهبود دقت در برآورد هزینه­ها شود. روش ساده­ای که برای استخراج مقدار و تعداد مصالح مورد نیاز در سیستم BIM وجود دارد، می­تواند سرعت و دقت برآورد را بالا ببرد و سنجش بهتری از تاثیر تغییرات حاصل از طراحی را ارائه دهد.
اگرچه معماران و مهندسین طراح، بهره برندگان اصلی BIM شناخته می­شوند، باید اذعان داشت صنعت ساختمان­سازی نیز در این زمینه بسیار ذینفع می­باشد و مهندسین سازه، تاسیسات و … نیز می­توانند استفاده شایانی را در طراحی­ها از این سیستم بنمایند.
یک مدل BIM از طریق هوشمندسازی پروسه طراحی و ساخت که در تعامل و هماهنگی کامل با دوران بهره­برداری ساختمان می­باشد، امکان ارزیابی صحیح­تر از ساختمان در هر دوره زمانی را فراهم می­آورد.
سیستم BIM به پیمانکاران یک فرصت خارق­العاده می­دهد تا قبل از شروع به شکافتن زمین پروژه، روشهای اجراء و وسایل مورد نیاز خود را برنامه­ریزی و آماده نمایند.
همانطور که قبلاً نیز گفته شد، با استفاده از سیستم BIM کل تیم اجرایی شامل پیمانکار اصلی، پیمانکاران جزء و سازندگان می­توانند در کنار هم با استفاده از امکانات شبیه­سازی مجازی فرآیند ساخت، به تمرین توالی اجراء و … بپردازند و اثرات تصمیمات خود را قبل از شروع اجراء

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

ارزیابی نمایند.
به سبب وجود مفهوم اطلاعات در یک BIM، مدل ساخته شده قابل توسعه در ورای ویژگیهای سه بعدی، که معماران از آنها به عنوان ابزاری جهت تبادل تصمیمات طراحی خود به دیگران استفاده می­کنند، خواهد بود؛ به عبارتی می­توان کل پروژه را در این مدل مشاهده کرد.
در یک مدل BIM مفهوم اطلاعات به طراح امکان اضافه کردن دو بعد دیگر، علاوه بر سه بعد مسافت، را به مدل می­دهد. بعد چهارم زمان و بعد پنجم هزینه می­باشد که در نظر گرفتن و تخمین آنها در یک مدل BIM به راحتی امکانپذیر است. در حالیکه این مزیت به هیچ­وجه در مدلهای قبلی و دوبعدی سیستم­های طراحی ساختمان وجود ندارد.
تکنولوژی BIM با ساخت مدلهای سه بعدی ساختمان، طراحی و ارائه نقشه­های دوبعدی و نقشه­های شاپ، چک کردن استانداردهای مصرف انرژی، آتش­سوزی، عایق­بندی و … متناسب با قوانین جامعه مهندسی (مانند مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، آبا و … برای کشور ایران) به صورت کاملاً اتوماتیک و کامپیوتری، امکان تسهیل مدیریت منابع و تجهیزات و تخمین زمان و هزینه اجرای پروژه به عنوان شناسنامه­ای معتبر برای ساختمان بکار می­روند.
به کمک سیستم BIM یک پیمانکار قادر است فعالیتهای کاری پروژه را بهتر هماهنگ کند که نتیجه آن ایجاد یک محیط کاری ایمن، با کمترین اشتباهات، دوباره­کاری و ضایعات و کسب بیشترین سود و کمترین هزینه خواهد بود.
تمامی تضادها و چالشهای تصمیم­گیری در مورد روشهای ساخت از ابتدای فرآیند طراحی در یک مدل BIM مطرح شده و گزینه بهینه در این مورد با مقایسه گزینه­های مختلف در کنار هم، انتخاب می­شود.
آنالیز جزئیات نیز در تمامی مراحل در یک مدل اطلاعاتی ساختمان قابل انجام است که این موضوع می­تواند منجر به انتخاب میزان بهینه مصرف انرژی و پایدارترین حالت برای طراحی و اجرای ساختمان شود.
با استفاده از یک مدل BIM موجود برای یک ساختمان، کلیه عملیات اجرایی آن ساختمان طبق یک برنامه کاملاً از پیش تعیین شده و مدون انجام می­گیرد و نیازی به هیچگونه تغییر و بازنگری در هیچ مرحله­ای از پیشرفت پروژه نخواهد بود.
یک مدل BIM همه اطلاعات و داده­های مربوط به یک ساختمان را از خصوصیات فیزیکی و عملکردی گرفته تا مسائل مربوط به تخمین هزینه­ها و زمان اجرای پروژه را در برمی­گیرد.
در مدل اطلاعاتی ساختمان (BIM)، تمامی اطلاعات ساختمان در زمینه خصوصیات هندسی، روابط فضایی، اطلاعات جغرافیایی، تعداد و خواص اعضای سازه­ای و برآورد هزینه­ها گنجانده می­شوند.
با توجه به اینکه در سیستم BIM، قبل از ساخت مدل فیزیکی اصلی ساختمان، یک مدل مجازی از ساختمان ارائه می­شود، می­توان بسیاری از مشکلات و معضلات موجود را قبل از وقوع، مشاهده و حذف نمود؛ بدین ترتیب می­توان ساختمانهای واقعی با عیب و نقص کمتر، هزینه کمتر و زمان کوتاهتر و با کیفیت بالاتر ساخت.
با استفاده از سیستم مدلسازی اطلاعاتی ساختمان، تمامی اطلاعات مربوط به مراحل و فازهای مختلف طراحی و یا اجرای ساختمان با یکدیگر ادغام می­شوند و شناسنامه­ای الکترونیکی برای ساختمان تشکیل می­دهند که می­تواند شرایط و ویژگیهای ساختمان و زیرساختهای شهری را ارتقاء بخشد و به عنوان معتبرترین و قابل ارجاع­ترین منبع اطلاعاتی برای ساختمان و اجزای آن در تمام طول عمر آن بکار رود.
همانطور که یک ساختمان مراحل طراحی و ساخت را پشت سر می­گذارد و مسکونی می­شود، مدل BIM می­تواند به عنوان یک کتابخانه اطلاعاتی مهم برای مالک آن و پیمانکارن به شمار رود.
اگر قسمتی از ساختمان درست کار نکند، BIM می­تواند آن محل را به سرعت شناسایی نموده و با یافتن تولیدکننده آن شماره سریال، مشخصات اجرایی و داده­های مربوط به آن، بهترین شرایط تعمیر یا جایگزینی آن قسمت را فراهم آورد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت