به امروز به رشته تحریر در آمده ، همگی گواه این ادعایند که تفکر پیرامون مسائل اعتقادی ، نه یک بحث مقطعی بلکه یکی از خصایص ذاتی فکر و روح آدمی است .
ما معتقدیم که ایجاد یک نسل مسئوول و اندیشمند ، نسلی که انسانی بیندیشد و انسانی زندگی کند ، تنها در سایه تعالیم و روش تربیتی و اسلام امکان پذیر است و بس .
بنابراین داشتن جامعه ای مطلوب و ایده آل منوط به داشتن انسانهای خوب و شایسته است و داشتن انسانهای خوب ، ریشه در تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی صحیح آنان دارد . و باید این را پذیرفت که هرگاه تربیت از عناصر روحی و اخلاقی عاری باشد ؛ ناقص و بی نتیجه خواهد بود و عواقب این گونه تربیت عاید اجتماع گشته و آن را تباه می سازد .
ما تربیت منهای مذهب را امری خطر آفرین و وجود فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های منهای مذهب را بلایی به جان مردم جامعه می شناسیم . اگر تربیت با مذهب آمیخته نشود نه تنها قوامی نخواهد یافت بلکه خود آن به تنهایی سبب انحلال تربیت خواهد شد . وجود فساد در جوامع ، درگیری ها ، جنگ ها ، غارت ها ، استثمارها در نزد مردم به اصطلاح متمدن نه بدان خاطر است که سطح دانش و رفاه در آنجا پایین است بلکه بدان خاطر است که قدرت کنترل کننده ضعیف است و نیروی منضبطی در درون آنها وجود ندارد که بر خود مسلطشان کند . از

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

اینجاست که اهیت رشد مذهبی و دینی آشکار می شود و رشد و پرورش این موهبت الهی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت اسلامی است ( قائمی ، 1364 ، ص 53 ) .
به یقین تعلیم و تربیت ، با ارزش ترین و مهمترین وظیفه آدمی به شمار می آید . والاترین و ارجمندترین انسانها که همان پیامبران و جانشینان آنان هستند . در این طریق مبعوث گشته اند و سرچشمه سعادت و رستگاری بشر را همواره در این عرصه جستجو کرده اند .
طرح و بیان مسئله :

اگر نظام آموزشی بخواهد تحولی اساسی در روهای آموزشی خود به وجود آورد باید به فکر دگرگونی و تجدید بنای تمام عواملی باشد که به طریقی در ایجاد و فضا و جو آموزشی و یادگیری موثرند . زیرا قسمتی از نظام بدون تغییر سایر قسمت ها می توان سبب بروز تغییرات موثر و چشمگیر شود .
یکی از مهمترین مسائلی که در تجدید بنای نوآوری آموزشی باید در نظر داشت تجدید بنای اندیشه ها و باورهای معلم است . اگر شکست ها و ناکامی های معلمان در مقابل نوآوری ها ، آموزشی ، به ویژه روش های پرورشی تفکر ، باورهای غلط و از پیش ساخته معلمان که بر اثر تکرار ، در سالهای متمادی در آنان تثبیت شده است ، اگر چه شرایط و امکانات آموزشی از عوامل موثر در جریان آموزشی است .
اما نیروی انسانی به ویژه معلم از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط های آموزشی به لحاظ اهمیت نگرش و روش تدریس در فرایند فعالیت آموزشی و تاثیر آن در روند آموزشی محسوب می شود .
بسیار دیده شده است که در مجموع امکانات فیزیکی یک نظام تغییری حاصل شده است بدون اینکه تحولی در معلم و طرز تفکر ایجاد شود و در نتیجه به رغم تغییرات برنامه ها ، مواد تشکیلات مدرسه معلم تغییر نیافته روش های قدیم را بی کم و کاست در محیط آموزشی جدید به اجرا در آورد . وقتی برنامه های جدید با روش های قدیم درمی آمیزد تجدید بنای نظام روی کاغذ باقی خواهد ماند و اجرای آن عملا متوقف می شود لذا دیدگاه معلمین در بررسی عوامل موثر و سودمند بر روش های آموزشی فعال آن می تواند خود نقش دیدگاه معلمین و هم چنین عامل تاثیر گذار بر آن شناسایی و برای به کارگیری بهتر و روش های آموزشی استفاده کرد .
شیوه های آموزشی باید اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی باید عوامل تاثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین علیها سلام بهره جست چرا اگر دیر شود قلب او مشغول چه چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد شد .
الگوهای رفتاری دانش آموزان باید در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند چرا دانش آموزان الگو پذیران خوبی هستند و عمولا از پدر و مادر و محیط مدرسه الگو می گیرند معلم که تربیت یا قسمتی از تربیت دانش آموز را به عهده دارد با ویژگی های دانش آموزان نکات روان شناسی و تربیتی آنان آشناتر باشد در امر آموزش موفق ترند ( مستمند ، 1382 ، انتشارات امیری ) .
بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی ؛ 89/88 .
ضرورت و اهمیت :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت