پایان نامه کارشنای ارشد رشته مکانیک گرایش طراحی کاربردی: روش المان محدود در طراحی قالبهای فلزی |
پایان نامه کارشنای ارشد رشته مکانیک گرایش طراحی کاربردی: روش المان محدود در طراحی قالبهای فلزی
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک گرایش طراحی کاربردی
با عنوان : روش المان محدود در طراحی قالبهای فلزی
در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید
و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار کارشناسی ارشد
مکانیک گرایش طراحی کاربردی
موضوع:
روش المان محدود در طراحی قالبهای فلزی
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
محاسبه نیرو در فرایند کشش عمیق :
در کشش عمیق نیروی لازم برای تغییر شکل به طور غیر مستقیم به منطقه تغییر شکل اعمال میشود. منطقه تغییر شکل در لبه ورق، قسمت بین نگهدارنده و قالب است و نیروی سنبه از طریق کف و دیواره قطعه در حال کشش به لبه انتقال مییابد. به این ترتیب در حین کشش در دیواره قطعه و لبههای انتقالی خمیده شده تنشهای کششی ظاهر میشود که میتواند به تضعیف دیواره و نهایتاً به ایجاد ترک در این مواضع منجر شود. شکل ( 41 ) قسمتی از قطعه را در حین فرایند کشش نشان میدهد. در حین شکل دهی، به هر جزء کوچکی در منطقه تغییر شکل، تنشهای کششی در امتداد شعاع و تنشهای فشاری در امتداد محیط اعمال میشود. چنانچه فرایند بدون نگهدارنده انجام گیرد، در لبه ورق چروک خوردگی ایجاد میشود که دلیل آن ظاهر شدن تنشهای فشاری محیطی است.
با به کار بردن نگهدارنده و ایجاد تنشهای فشاری در امتداد محور Z میتوان از چروک خوردگی لبه ورق جلوگیری کرد. از طرفی وجود نیروی نگهدارنده FN سبب ظاهر شدن اصطکاک در سطح تماس ورق و نگهدارنده و همچنین بین ورق و قالب میشود. اما به دلیل کوچک بودن نیروی نگهدارنده و روانکاری، تأثیر اصطکاک بر تنشهای شعاعی و محیطی بسیار ناچیز است.
نمودار حد تغییر شکل در کشش عمیق:
در تغییر شکل پلاستیکی عموماً ثابت باقی ماندن حجم و در کشش عمیق ثابت ماندن تقریبی سطح خارجی و ضخامت ورق فرض شده است. عملاً چگونگی تغییر شکل در کشش عمیق را میتوان به کمک خطوط مشبکی شکل ویژهای، که روی سطح ورق از طریق یکی از روشهای مکانیکی، الکتروشیمیایی و فتوشیمیایی ترسیم میشود، شکل (44)، تجزیه و تحلیل نمود. نوع دایرهای شکل آن برای اندازهگیری و محاسبه بسیار راحتتر است، زیرا دایرهها در تغییر شکل به بیضی تغییر مییابند که قطرها یا محورهای اصلی آنها اندازه و جهت کرنشهای اصلی را نشان میدهند. اندازه هر دو قطر بیضیها اندازهگیری میشود و کرنشهای اصلی، ترجیحاً حقیقی، محاسبه میشوند. و با استفاده از رابطه حجم ثابت میتوان کرنش در جهت سوم را نیز به دست آورد . مقادیر مربوط به بیضیهایی که در آنها نازکی موضعی یا شکست رخ داده است، شرایط تخریب را مشخص میکنند، در حالی که بیضیها یا دایرههایی که به اندازه یک یا چند قطر از این ناحیه شکست فاصله دارند به عنوان قابل قبول یا سالم تلقی میشوند، شکل ( 45 ). با تعیین موقعیت نقاط مختلف مربوط به کرنشهای اصلی نمونههای مختلف، نمودار حد تغییر شکل به دست میآید. شکل ( 46 ). حد تغییر شکل سالم را برای یک فولاد کم کربن در کشش عمیق نشان میدهد.
[یکشنبه 1398-07-28] [ 11:56:00 ب.ظ ]
|